
De campagne is op zich niets nieuws, het borduurt voort op eerdere campagnes die PVO Oost-Brabant hield, zo vertelt manager Rene Nouwens: "Afgelopen jaar hebben we ook samen met de regionale politie een campagne gestart over Facebookfraude en we merkten dat de bewustwording hierdoor wel is toegenomen.
De campagne, die ook door PVO Noord-Nederland is gestart, richt zich op het beschermen van bedrijfsgegevens en veelvoorkomende vormen van online oplichting, zoals identiteitsfraude. Daarbij doen criminelen zich voor als ondernemer of medewerker om bedrijfsinformatie of geld los te krijgen. Ook acquisitiefraude komt regelmatig voor: het misleiden of onder druk zetten van ondernemers om ongewenste diensten of contracten af te nemen. Via het plaatsen van waarschuwingen en praktische tips op Social Media hoopt de organisatie van de campagne ondernemers vroegtijdig weerbaar te maken tegen digitale oplichting.
"Iedereen kan slachtoffer worden van cybercrime", legt Nouwens uit. "Maar de gevolgen kunnen groot zijn wanneer je er zeker als bedrijf ,mee te maken krijgt. Neem nou ASML. Wanneer die in een verkeerd daglicht worden gezet door digitale oplichting, hebben ze wel een probleem", geeft hij als voorbeeld.
Het succes van dit soort campagnes is volgens de manager te wijten aan de goede samenwerking met de politie: "Wij werken samen met alle regionale politiekorpsen: zij weten precies welke aangiftes er liggen van cyberzaken. En wij horen van de ondernemers weer van alles en die informatie kunnen we mooi matchen", aldus de PVO manager.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl