
De eerste pijler richt zich op Route 611, bestaande uit de Randweg Oost, Randweg Zuid, Fabrieksstraat en Havenweg. Deze weg moet de belangrijkste route worden voor gemotoriseerd verkeer en vrachtverkeer, met een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur.
Op korte termijn komt er een linksafstrook op de Randweg Oost bij het AZC om kop-staartbotsingen te voorkomen. Langs de Randweg Zuid bij Airpark worden parallelwegen aangelegd om te voorkomen dat vrachtwagens achteruit de hoofdrijbaan oprijden. De Fabrieksstraat krijgt vrijliggende fietspaden, waarvoor op sommige plekken grond moet worden aangekocht.
Het langetermijndoel is een nieuwe verbindingsweg over het Nyrstar-fabrieksterrein. Die moet de Hoofdstraat in Budel-Dorplein ontlasten van doorgaand vrachtverkeer.
Soerendonk wordt eerste 30 kilometer per uur-dorp
De tweede pijler is de invoering van 30 kilometer per uur in Soerendonk. Een deskundig bureau heeft een pakket maatregelen uitgewerkt om de kern volledig om te vormen tot een 30 kilometer per uur-gebied. Dit moet zorgen voor een eenduidig verkeersbeeld waarbij weggebruikers zich aanpassen aan de verblijfsomgeving.
Rond de jaarwisseling worden bewoners betrokken bij een openbare bijeenkomst. Het college neemt in het voorjaar van 2026 een definitief besluit.
Andere kernen volgen in 2026
De derde pijler is de uitrol van 30 kilometer per uur naar de overige kernen van Cranendonck. De uitvoeringsplannen hiervoor worden in 2026 opgepakt, nadat het plan voor Soerendonk is afgerond.
Verbodsborden tegen vrachtverkeer in woonwijken
Naast deze drie pijlers wil de gemeente grote vrachtwagens uit de dorpskernen weren. Bewoners van Budel Zuid hebben last van grensoverschrijdend vrachtverkeer dat de kortste route kiest via de Tijdelijke Randweg Zuid. Zware voertuigen boven de 3.500 kilo rijden via de Grensweg en Dammerstraat richting het Belgische Hamont-Achel.
De gemeente kiest voor verbodsborden op de grensovergangen tussen Budel, Budel-Schoot, Budel-Dorplein en Hamont-Achel. Deze aanpak is het makkelijkst te handhaven omdat controleurs gemakkelijk kunnen zien welke vrachtwagens onterecht doorrijden. Vrachtwagens met een bestemming in de wijk mogen het gebied wel in.
Het wachten is op de Nyrstar-verbinding
Het vrachtverbod heeft een keerzijde: zolang de nieuwe verbindingsweg over het Nyrstar-terrein er niet is, moeten 50 tot 100 extra zware vrachtwagens via de Hoofdstraat in Budel-Dorplein rijden.
De besluitvorming over het vrachtverbod wacht daarom op twee zaken. Ten eerste moet de raad overeenstemming bereiken met belanghebbenden over de maatregelen en het moment van invoering. Ten tweede hangt de planning af van de voortgang bij Nyrstar.
De gemeente verwacht pas in het eerste kwartaal van 2026 een globale tijdlijn voor de Nyrstar-verbinding aan de raad te kunnen voorleggen. Daarna volgt een definitief besluit over de start van de uitvoering.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl