Jaarlijkse viering Sint Janstrossen in Leenderstrijp gaat door ondanks hete weer
HEEZE-LEENDE - Ondanks de hitte komt ook dit jaar de eeuwenoude traditie van de Sint Jansviering in Leenderstrijp weer tot leven. Op 24 juni trekken inwoners samen met het St. Jan Baptista Gilde naar de Sint-Janskapel met hun zelfgeplukte Sint Janstrossen, die men tijdens een openluchtmis zegent en vervolgens thuis boven de deur hangt als symbool van bescherming, gezondheid en verbondenheid met het dorp.
Ieder jaar, op 24 juni, viert men zowel in Duizel, Oerle als Leenderstrijp de geboorte en de dood van Johannes de Doper. Die dag begint met bloemen plukken waar boeketjes van worden gemaakt; de Sint janstrossen. Johan Bax en Johan van Asten van het Sint Jan Baptista Gilde zijn al vroeg uit de veren om de trossen samen te stellen. Hoewel het soort bloem kan varieren, mag het Sint Janskruid zeker niet ontbreken.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl




