"Wat ons ijs zo goed maakt is dat iedereen van het team zijn eigen expertise erop los kan laten. Dit vormt uiteindelijk het perfecte ijsje", verklaart Stefan. Hij is verantwoordelijk voor de smaken én het verhaal van vele ijsjes. “Ik word af en toe door Hans Kennis, de SVH Meesterijsbereider teruggefloten omdat mijn ideeën soms iets te gek zijn”, vertelt hij lachend.
Eén van die ideeën is ijssmaak imagi. Door een patissier op LinkedIn raakte Stefan twee jaar geleden geïnspireerd door de smaakcombinaties van ananas, kokos, Thaise basilicum en Japanse yuzu (een vrucht die lijkt op een citroen). “Het lastigste was om de balans tussen de vier ingrediënten te vinden. Dat was even puzzelen, maar dat maakt het vak juist zo leuk”, legt hij uit. De ijssmaak kreeg de naam Imagi en is afgeleid van het Engelse woord imagination, dat verbeelding betekent. “Met deze smaak willen we de jury laten proeven met hun zesde zintuig, via hun verbeelding”, zegt Stefan.
Onlangs werd ijssmaak Imagi tweede in de voorronde van het lekkerste ijsje van het land. Daarmee plaatste Stefan zich voor de Europese finales van het Gelato Festival World Masters 2026.
In 2019 deed Stefan al mee aan de wedstrijd. In de landelijke ronde werd hij toen eerste. Stefan mocht toen al naar Italië, maar vanwege corona moest hij alles opsturen en was de wedstrijd online.
Dit jaar kan hij wel naar Italië reizen om zijn creatie te presenteren. “Het is zoveel leuker om alles echt ter plekke te doen”, vertelt Stefan. Dankzij twee jaar voorbereiding hebben ze het ijsje verder kunnen perfectioneren. Zo zijn de smaken verfijnder en is de presentatie tot in de puntjes verzorgd. “Het is ongelofelijk waardevol om te leren van zo’n wedstrijd, en natuurlijk zou een prijs een fantastische beloning zijn voor al het harde werk”, besluit hij.
In Italië verwacht Stefan een hoog niveau. “We nemen het op tegen tegen 22 andere ijsmakers uit Europa, dus het wordt zeker spannend”, zegt hij. Toch staat plezier bij Stefan voorop, en dat proef je volgens hem ook terug in het ijsje. “Het doel is natuurlijk om te winnen. We zijn fanatiek en staan volledig achter onze creatie”, voegt hij trots toe. Uiteindelijk zal de jury het oordeel vellen, maar meedoen op zich is al een waardevolle ervaring. “Elke stap in deze wedstrijd brengt ons als bedrijf naar een nog hoger niveau”, aldus Stefan.
De Europese finale vindt plaats op 30 oktober. Als Stefan in de top vier komt, gaat hij door naar het wereldkampioenschap.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl