1Kempen.nl

1Kempen - Nieuws van bij ons

advertentie
Geschreven door Joanneke de Waal Malefijt
26-06-2026 10:26


'Vertrouwen in gemeente Cranendonck moet weer groeien', is conclusie bijeenkomsten Mooi Mares voor inwoners

Foto: 'Vertrouwen in gemeente Cranendonck moet weer groeien', is conclusie bijeenkomsten Mooi Mares voor inwoners
deel Knoop Maarheeze. Foto: gemeente Cranendonck

CRANENDONCK - Plannen voor de toekomstige uitbreiding van Maarheeze staan al enige tijd ter discussie in het dorp. Bewonersplatform Mooi Mares organiseerde daarom een reeks bijeenkomsten om inwoners bij te praten over de ontwikkelingen rond de zogenoemde ‘Knoop Maarheeze’ en om hun mening te horen over de voorgestelde uitbreidingsplannen. Deze week was de laatste in deze reeks in De Smeltkroes, waarbij vooral het vertrouwen in de gemeente centraal stond.

Ondanks de warmte kwamen inwoners van Maarheeze in grote getalen naar de Smeltkroes, waar men voorzien van de nodige koffie en waterflessen met her een der een waaiertje in het gezicht luisterde hoe Ton van Velzen van Mooi Mares de bijeenkomst opende.

Volgens Mooi Mares sluiten de huidige plannen van de gemeente niet aan bij de uitkomsten van een eerdere enquête onder inwoners. Het platform zegt signalen te ontvangen van dorpsbewoners die zich zorgen maken over de voorgestelde ontwikkelingen en wilde daarom samen met inwoners in gesprek over de toekomst van Maarheeze.

Tijdens deze laatste bijeenkomst vertelde Van Velzen meldde dat de kerngroep dindsdag voor het eerst aan tafel had gezeten met de nieuwe wethouder en dat dit een positief gesprek was waarbij de wethouder aangaf inwoners tegemoet te willen komen.

A2 steeds drukker

Vervolgens nam Thieu Rooijakkers, geen lid van de kerngroep, maar als voormalig uitbater van De Smeltkroes iedereen mee door een stukje geschiedenis van Maarheeze. Aan de hand van foto's schetste hij een beeld van Maarheeze door de jaren heen. Hoe de dorpskern in 1925 voornamelijk bestond uit landerijen en boerderijen. En hoe burgemeester van Schaijk, die 33 jaar burgemeester was, er uiteindelijk voor zorgde dat Philips kwam en daarmee een hoop welvaart, maar ook een steeds drukker wordend Maarheeze.

Met name op de A2:  "Met de Knoop Maarheeze liggen veel kansen en stilstaan is achteruit gaan", benadrukt hij in zijn uitleg. "Maar doe het dan goed. Maak een mooi dorp met een goede kern. Dat kan alleen wanneer we de infrastructuur goed aanpakken. De gemeente wil de Knoop maar al te graag, maar wat betekent dat voor de toekomst? Krijgt Maarheeze dan alleen de lasten en niet de lusten?"

Schaalsprong

Ted Bokelom van Mooi Mares nam daarna het stokje over waarbij hij uiteenzette welke plannen er zijn gepresenteerd aan de hand van cijfers en feiten en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor de inwoners. "Als Mooi Mares mochten we bij de gemeente aan tafel. Wij zijn ervoor het dorp om naar inwoners te vertalen wat de plannen inhouden. Daarop kwamen wij in 2023 met de Dorpsvisie 2040 waarin we aangaven wat we belangrijk vinden: We moeten onze identiteit behouden, het verenigingsleven is belangrijk en er moeten 800 - 1000 woningen bijkomen tot 2040 en er moet iets gedaan worden aan de drukte op de A2. We willen geen grote maakindustrie."

Mooi Mares hield in 2024 een enquête onder inwoners waar onder meer uit kwam dat men niet negatief staat tegenover groei, maar dat het dorpse karakter bij het bouwen van woningen wel behouden moet blijven. "Vervolgens hebben we een keer de kans gehad om de uitkomst te ventileren bij de gemeente. Vervolgens kwam de gemeente met de drie opties voor inwoners: het bouwen van 1500, 3000 of 5000 woningen tot 2040. Voor al die scenario's geldt dat er 50 - 80 woningen per hectare bij moeten komen, tegenover de 20 woningen per hectare nu."

De discussie gaat volgens Mooi Mares vooral over het tekort aan aandacht van de gemeente aan de effecten van deze groei op Maarheeze. "Het resultaat van hun plannen was een presentatie van een vooringemomen standpunt", zo verklaarde Bokelom in zijn toelichting. "Het gaat er niet om dat we niet willen groeien, het gaat om de manier waarop en de gemeente zal eerst weer een stuk vertrouwen moeten opbouwen."

Sceptisch

Een van de aanwezige inwoners, die liever niet met naam genoemd wordt, geeft aan te zijn gekomen, omdat hij wil weten wat er nu leeft. "Er zijn veel kansen voor Maarheeze om te groeien en te bouwen, maar je kunt het maar een keer doen", verklaart hij.

Zelf is hij in Budel geboren, maar woont hij al 25 jaar in Maarheeze. Over de toekomst is hij sceptisch: "Het eigen onderzoeksbureau van de gemeente is leidend. Inwoners zijn er misschien later bijgekomen, maar hadden maar een marginale inbreng. Naar die enquête van Mooi Mares is niet gekeken", meent hij.

Daarnaast constateert hij dat er in Maarheeze weinig te doen is. "De middenstand floreert niet, er zijn weinig winkels. Er moeten veel meer winkels en voorzieningen komen. En de A2 doorkruist het dorp alles waardoor we nu een gespleten dorp hebben", vertelt hij. "Het zou fijn zijn als je met de groei van Maarheeze, de Schaalsprong ook iets met de A2 kunt doen. Misschien een tunnel bouwen, maar ja; dat is niet te betalen!"

Conclusie

De bijeenkomsten zijn volgens spreker Bokelom vooral geweest om uitleg te geven wat de inwoners van Cranendonk, specifiek Maarheeze nu allemaal is overkomen de afgelopen jaren. Alle bijeenkomsten zijn zeer goed bezocht. Zo ook de laatste met zo'n 30 graden op de meter. "Dat verbaast mij ook", lacht hij. "Maar het geeft ook aan dat het leeft", beaamt hij. 

"Wij hebben vooral geprobeerd mensen te laten zien wat ons de afgelopen jaren allemaal is overkomen", licht hij de afgelopen bijeenkomsten in juni toe. "Thieu heeft dat als inwoner gedaan over het stuk aan de westkant van de A2."

Bokelom was dinsdag ook bij het gesprek met de nieuwe wethouder, Geert Rijkers (Wonen). "Het was een heel goed gesprek waarbij de nieuwe wethouder aangaf inwoners zeker meer tegemoet te willen komen. We zijn nog in gesprek dus ik wil er nu niet teveel over zeggen, maar wat hij in ieder geval aangaf is dat er meer mensen aan tafel moeten komen. Mooi Mares bestaat uit mensen die genoeg tijd over hebben om zich hierin te verdiepen, wat allemaal goed bedoeld is, maar uiteindelijk moeten ook mensen uit de middenstand, het verenigingsleven aansluiten. Met zo'n vier an vijf bloedgroepen kunnen we dan samenwerken om weer draagvlak te creeeren bij de inwoners."

Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!

Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl

  • Kempen FM
  • Radio Horizon
  • Roslo Radio
  • Omroep Veldhoven Radio
  • 1KempenTV - De Kempen
  • 1KempenTV - RTV Horizon
advertentie