Zwaar noodweer trekt over de Kempen: omgevallen bomen, schade aan auto's en monumentale molen
De zware onweersbuien die in de nacht van zaterdag op zondag over de Kempen trokken, hebben op meerdere plaatsen voor schade gezorgd. De brandweer moest op diverse locaties in actie komen voor omgevallen bomen, wateroverlast en stormschade.
Vanaf ongeveer twee uur 's nachts werd de hemel vrijwel onafgebroken verlicht door felle bliksemflitsen. Het noodweer ging gepaard met hevige regenval, onweer en zware windstoten. Op verschillende plaatsen werden windstoten tot 90 kilometer per uur gemeten.
Brandweerkorpsen uit de hele Kempen rukten uit voor uiteenlopende meldingen. In Valkenswaard waaiden op het Wilhelminapark grote takken en delen van een boom op geparkeerde auto's. In Veldhoven raakten aan de Peppelbeek vijf auto's zwaar beschadigd door omvallende bomen en takken.
Ook in Zeelst richtte het noodweer forse schade aan. Daar kwam de bovenkant van de monumentale Zilvermolen uit 1858 naar beneden. Rond de molen ontstond schade aan woningen en geparkeerde auto's. De molenaar kon nauwelijks bevatten wat hij aantrof toen hij in de nacht arriveerde om de schade op te nemen.
Het KNMI had vooraf code oranje afgegeven vanwege de zware onweersbuien. Rond vier uur in de nacht werd het weeralarm voor Noord-Brabant weer ingetrokken. Wel blijft code geel van kracht vanwege de aanhoudende hitte.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl




